%0 Journal Article %T بررسی مزیت نسبی و سیاست های حمایتی برای کیوی در ایران %J کشاورزی (منتشر نمی شود) %I دانشگاه تهران %Z 5524-1562 %A فلاحی, اسماعیل %A چیذری, امیرحسین %D 2008 %\ 03/20/2008 %V 10 %N 1 %P 123-136 %! بررسی مزیت نسبی و سیاست های حمایتی برای کیوی در ایران %K ایران %K شاخص های حمایتی %K کیوی %K ماتریس تحلیل سیاستی %K مزیت نسبی %R %X با استفاده از روش ماتریس تحلیل سیاستی، ضمن بررسی مزیت نسبی تولید کیوی ایران، آثار سیاست های دولت بر فرآیند تولید میوه کیوی طی دوره 83-1378 بررسی شد. ایران در تولید این محصول دارای مزیت نسبی بوده اما در طی دوره مورد بررسی، سودآوری این محصول کاهش یافته است. شاخص هزینه منابع داخلی از مقدار 39/0 در سال 1378 به مقدار 92/0 در سال 1383 افزایش یافته است. لذا سیاست های اعمال شده دولت در زمینه بازار فروش محصول در راستای توسعه صادرات و ارزآوری کیوی نبوده است. افزایش مقدار شاخص حمایت اسمی نهاده از 67/0 به 20/1 و نیز افزایش مقدار شاخص حمایت اسمی بر محصول از 51/0 به 30/1 نشان می دهد که علی رغم عدم حمایت نهاده ای از این محصول، حمایت در بازار فروش محصول وجود داشته و درمجموع، اثرات مداخله دولت در فرآیند تولید محصول، به نفع تولیدکنندگان در بازار داخلی بوده است و مقدار شاخص حمایت مؤثر از 50/0 به 31/1 افزایش یافته است. %U https://joa.ut.ac.ir/article_23421_a7edfdbe15f46303921a609725d27e7d.pdf