%0 Journal Article %T بررسی نگرش کارشناسان کشاورزی در مورد مؤلفه‌های مؤثر در مصرف محصولات ارگانیک کشاورزی %J کشاورزی (منتشر نمی شود) %I دانشگاه تهران %Z 5524-1562 %A اکبری, مرتضی %A بابا اکبری, محمد %A فخارزاده, سید احمدرضا %A ایروانی, هوشنگ %A علم بیگی, امیر %A نامدار, راضیه %D 2008 %\ 09/22/2008 %V 10 %N 2 %P 13-26 %! بررسی نگرش کارشناسان کشاورزی در مورد مؤلفه‌های مؤثر در مصرف محصولات ارگانیک کشاورزی %K کارشناسان کشاورزی %K محصولات ارگانیک %K نگرش %R %X هدف کلی این پژوهش، بررسی نگرش کارشناسان کشاورزی نسبت به شناخت و مصرف محصولات ارگانیک کشاورزی در بین مصرف‌کنندگان بود. پژوهش از نوع کاربردی، روش پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی و جامعه آماری آن 1200 نفر از کارشناسان کشاورزی در پنج استان بود. روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بود که تعداد 289 نفر از کارشناسان براساس فرمول کوکران انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه‌ای بود که روایی ‌‌‌(صوری) آن براساس نظر جمعی از استادان و صاحب‌نظران ترویج کشاورزی دانشگاه تهران تأیید گردید و پایایی آن با استفاده از فرمول کرونباخ - آلفا (92/0 = ?) تأیید شد. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار win13SPSS تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها نشان داد از نظر کارشناسان مهمترین رسانه برای اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان رادیو و تلویزیون و مهمترین روش برای عرضه محصولات ارگانیک عرضه از طریق برچسب‌های خاص محصولات ارگانیک است. همچنین مهم‌ترین عوامل مؤثر بر پذیرش محصولات ارگانیک در بین مصرف‌کنندگان 'اطلاع رسانی در مورد تأثیر مصرف سموم و کودهای شیمیایی در کشاورزی و بروز بیماری‌های مختلف' و 'اتخاذ تدابیری برای حمایت از تولید‌کنندگان در راستای بازاریابی و بازاررسانی این محصولات' بود. مهمترین عوامل مؤثر در پذیرش محصولات ارگانیک در چهار عامل حمایتی - آموزشی، اطلاع‌رسانی،‌ نهادی - ساختاری و توسعه زیرساخت‌ها دسته‌بندی شدند، که درمجموع 59 درصد از واریانس موجود را تبیین نمودند. تفاوت نگرش کارشناسان زن و مرد نیز معنی دار نبود. %U https://joa.ut.ac.ir/article_23427_a0a7be6c6831d2f91e7d926898957fe5.pdf