TY - JOUR ID - 10405 TI - بررسی تولید و بازاررسانی پسته استان کرمان (مطالعه موردی: شهرستان رفسنجان) JO - کشاورزی (منتشر نمی شود) JA - JOA LA - fa SN - 5524-1562 AU - شفیعى, لادن AU - چیذرى, امیر حسین AU - پورجوپارى, زهرا AD - مربی پژوهش مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان، کرمان AD - استادیار گروه اقتصاد کشاورزی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران AD - کارشناس علوم اجتماعی، مرکز تحقیقات کشاورزی کرمان Y1 - 2004 PY - 2004 VL - 6 IS - 1 SP - 39 EP - 48 KW - بازاریابی KW - پسته KW - حاشیه بازرایابی KW - خدمات بازاریابی KW - کارایی بازاریابی DO - N2 - استان کرمان طی سال های 80-1361، حدود 92 درصد از کل پسته کشور و شهرستان رفسنجان نیز حدود 60 درصد پسته این استان را تولید کرده است. در این تحقیق، بازار جهانی پسته ایران در سال های 82-1360 و وضعیت بازاریابی آن در داخل ایران و خدمات بازاریابی، حاشیه بازاریابی، کانال های فروش و کارایی بازاریابی مطالعه شده است. نتایج مطالعه نشان داد سهم ایران از بازار جهانی پسته از نظر مقدار در سال 1339 حدود 65 درصد بود که در سال 1375 به 55 درصد کاهش یافته است. درضمن، از نظر ارزش نیز در همین فاصله زمانی أز حدود 60 به 54 درصد کاهش یافته است. پسته ایران باتوجه به کیفیت خاص خود مشتریان ویژه ای در دنیا دارد که با برنامه ریزی و بازاریابی دقیق می توان نسبت به حفظ و گسترش سهم بازار اقدام نمود ولی وضعیت خدمات بازاریابی در داخل ایران ضعیف است. همچنین بسته بندی کالا مناسب نبوده و ضایعات به دلیل کافی نبودن امکانات حمل و نقل و انبارداری زیاد است. عدم استفاد. از روشهای صحیح آبیاری و کمبود نیروی انسانی متخصص دوره برداشت را طولانی می نماید و سبب افزایش خطر افلاتوکسین می شود. UR - https://joa.ut.ac.ir/article_10405.html L1 - https://joa.ut.ac.ir/article_10405_598565d29ca91d406a5b68d071e32d7f.pdf ER -